vrijdag 28 november 2008

Familiefoto's

Familiefoto's, moet je daar iets mee hebben? De familiefoto die in ons gezin het meest getoond werd, is die van opa (de stiefvader van mijn vader), die gemaakt werd op het moment dat hij 72 (!) kleinkinderen had (mijn broertje was de jongste). Dat was natuurlijk een monument, maar voor de rest heb ik er niet zo veel mee; ze moeten er wel zijn, natuurlijk, maar liever niet in groten getale.

Vandaag hielden we op het werk een kleine inventarisatie met betrekking tot foto's van gezin/ partner/ kinderen op onze burelen. Dat kwam doordat een collega van ons een foto van een jonge vrouw op zijn bureau had staan, waar wij het bestaan niet van kenden. Het bleek echter om een voorbeeldplaatje te gaan. Toch zag het er wel stoer uit en wij hadden ons al een compleet secret life voorgesteld. Ach ja, waarom zou je zoiets niet in stand houden?
Ikzelf heb 2 schattige kleine fotootjes van mijn kinderen op mijn bureau, want ik vond het zonde om ze op de rommelmarkt te verkopen. Mijn kinderen hadden ze namelijk zelf gemaakt.

Maar: wie heeft er nou ECHT een grote foto van z'n gezin/partner/kinderen op zijn bureau staan? In Amerikaanse films zie je dat namelijk wel heel veel, evenals Amerikaanse vlaggen, te pas en te onpas. En daar gaan ze ook de straat op als er een nieuwe president is gekozen. Uitbundig volkje.
Bij ons op het werk niet. Wij gingen ook niet de straat op toen we een nieuwe baas kregen of zo. Een klein beetje logisch is dat wel, van die foto's dan, omdat veel collega's aan balies werken en aan een balie zou het enigszins misplaatst zijn een foto van je gezin/partner/kinderen op je werkplek te plaatsen. Dat leidt maar af van de hulpvraag. Maar op de bureau's zie je er ook niet veel. Zijn wij in Nederland soms niet familiottistisch genoeg? Of misschien te egocentrisch? Niet trots op onze familie? Of juist professioneel, zelfstandig en wars van kinderachtig gedoe met fotootjes van kijk-mij-het-nou-eens-goed-voor-elkaar-hebben-met-de vruchtbaarheid-of-de-aantrekkingskracht? Wie het weet mag het zeggen. Het kan natuurlijk ook gewoon calvinisme zijn. Dat maakt mij weer een klein beetje katholiek.

Geen opmerkingen: