dinsdag 9 december 2008

boek-meme

Een oproep via http://www.wowter.nl/blog/labels/Boek-meme.html: pak het eerste boek dat je in je omgeving hebt liggen en zet daarvan de 5e regel van pagina 56 op je blog. Raad anderen aan hetzelfde te doen.

Het dunste en meest handzame boekje dat ik in m'n bezit heb en overal rondslingert, dus ook bij mijn computer, is De gelukkige klas van Theo Thijssen. Het was vorig jaar het geschenk van de openbare bibliotheken aan al haar leden; anders was ik er waarschijnlijk nooit opgekomen om het te lezen, maar het is een alleraardigst en charmant boekje over onder andere de liefde voor het onderwijs en de intrede van de bureaucratisering in datzelfde onderwijs.
Ik ben blij dat ik het ontdekt heb.

De vijfde zin van bladzijde 56 luidt:
"Dat is de manier om de wereld te veroveren - niet bibberen van angst voor de raadsleden, maar schudden van de lach om hun gekkigheid...."
Nog een waar woord ook.

Wie volgt? De spelregels luiden als volgt:
De regels zijn simpel:
* Neem het dichtsbijzijnde boek, nu meteen
* Ga naar pagina 56
* Vind de vijfde zin
* Citeer die zin op je blog
* Kopieer deze instructies onderaan de post
* Zoek niet naar een goed boek, mooi boek, maar pak het dichtsbijzijnde

Ik had het woord meme overigens nog nooit gehoord. In de wikipedia staat het als volgt omschreven:
Een meme is een begrip uit de memetica en betekent een idee dat zich onder informatiedragers verspreidt (tot nu toe voornamelijk menselijke hersenen), en wordt ook wel omschreven als een besmettelijk informatiepatroon. In meer specifieke termen: een meme is een zichzelf vermeerderende eenheid van de culturele evolutie, zoals een gen de eenheid is van de biologische evolutie.
In Van Dale, Groot woordenboek der Nederlandse taal, 13e uitgave 1999, is het begrip meme opgenomen, met de volgende uitleg:meme (de; -n) (van mimesis, eenheid van culturele overdracht: memen verdubbelen zich door imitatie en kunnen dat in principe veel sneller dan genen (NRC)).
Weer wat geleerd.

2 opmerkingen:

WoW!ter zei

Mooi toch, weer wat geleerd. Ik ook, ik had de definitie er nog nooit op na geslagen. Bedankt.

Festina Lente zei

You're welcome!