woensdag 14 januari 2009

IJssel niet Romeins


Jarenlang heb ik aan de IJssel gewoond, in de veronderstelling dat deze Romeins was. Helaas, de rivier blijkt pas in de Middeleeuwen ontstaan te zijn. En helemaal niet gegraven door Drusus, zoals altijd gedacht werd op basis van Romeinse bronnen. Dat hebben wetenschappers uit Wageningen ontdekt.

Ik ken maar 1 ooggetuige uit de Romeinse tijd en dat is mijn volger Quintus, maar ik weet niet of ik hem in het Nederlands of Latijn moet aanspreken. Hij zegt namelijk niet zo veel. Misschien blijkt hij ook ineens wel middeleeuws te zijn.

Quinte, flumen Isala a Druso fossum est, aut non?

Kijk maar in de Wikipedia, daar staat alles netjes bij elkaar. Ja, wij moderne mensen kunnen ook wel wat! Met z'n alleen een encyclopedie bijhouden, bijvoorbeeld. Het woord voor de machine die ons daar bij helpt, hebben we van jullie geleend, maar de rest heben we toch echt zelf bedacht. Knap, hè?

Geen opmerkingen: