donderdag 16 april 2009

Die kerken toch!


Heb je dat ook wel eens, dat je niet weet wat je van iets moet vinden? Afgelopen weekend had ik dat, toen ik las dat men in een kerk in Zweden voor de Paasmis een levensgrote Jezus van Lego had gemaakt. Aan de ene kant is het wel een leuk, speels idee, aan de andere kant.....ik weet het niet, infantiliserend en kitsch.

Mijn kinderen zouden er in ieder geval niet om naar de kerk gaan. Twee jaar geleden waren ze nog wel te porren voor levensgrote legobeelden van Harry Potter in het Speelgoedmuseum in Deventer, maar dat is natuurlijk wat anders.

Ik weet het niet.

Smaakvoller vind ik de kerkengids die is uitgebracht in Italië. De meest sfeervolle en authentieke kerken in de gids worden beloond - nee, niet met Michelinsterren - maar met kaarsen en missaaltjes.

De maximale score is vijf kaarsjes. Alles wat getuigt van slechte smaak levert puntenaftrek op. Je moet dan denken aan plastic zitplaatsen, neonverlichting, nepkaarsen en het
toestaan van gsm-gesprekken.

Extra punten kun je halen met kaarsen van was, live orgelmuziek, een mooie kerststal, Gregoriaans gezang, wierookgeur en een vol vat wijwater.

De sfeer in Gesu e Maria wordt als volgt beschreven door Camilo Langone, de samensteller van de gids:

...een oase van Gregoriaans gezang en onsterfelijke Latijnse liturgie. De mis wordt weliswaar gevierd onder koud halogeenlicht, maar de gelovigen knielen tenminste lang en devoot tijdens het eucharistisch gebed. De vele vrouwelijke gelovigen met hun prachtige mantilla’s bieden "een verrukkelijke aanblik".


Prachtig toch?


6 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ik heb dat heel vaak, dat ik niet weet wat ik van iets moet vinden. Er zijn in feite maar heel weinig dingen waar ik een uitgesproken mening over heb, maar dit is een geval waarin ik het meteen weet: dit hoor je als kerk niet te doen.
Vraag me maar niet waarom.
(Ik ben gereformeerd opgevoed
maar 'doe er niks meer aan'.)

Festina Lente zei

Ik denk dat je gelijk hebt, maar het houdt de gelovigen fijn van de straat, zeg maar. Maar ja, lego als bindmiddel is wel een beetje triest inderdaad.

schrijverdezes zei

Ik hou overigens veel van lego en heb er toen mijn kinderen klein waren veel mee (mee)gespeeld. Hetzelfde geldt voor playmobil. Bestaat dat ook nog?
De gelovigen horen juist óp de straat denk ik.

Festina Lente zei

Playmobil is nog steeds zeer in trek! Tijdloos. Net als lego!

schrijverdezes zei

Mooi! Ik zette soms op zaterdagavond een heel playmobil-'landschap' klaar op tafel waar mijn kinderen dan op zondagochtend (als ik aan het uitslapen was) mee konden gaan spelen. O, wat was dat toch leuk...
En mijn dochters speelden De brief voor de koning na met twee legokastelen.
Voorbij, voorbij o en voorgoed voorbij (of hoe zei Bloem het ook alweer).

Festina Lente zei

Ja, mooie tijden!Ach, voor je het weet heb je kleinkinderen!
Mijn kinderen hebben wel eens het hele achterhuis nagebouwd, nadat ze daar een indrukwekkende spreekbeurt over hadden gehad. Creatief spul, die lego. En het nieuwste fenomeen bij Playmobil is playmobilspeelgoed voor de Playmobilkindjes. Tof.