woensdag 8 april 2009

Italië en David

Basilica van St. Bernardino, nu zwaar beschadigd

Ik heb altijd graag in Italië willen wonen, maar nu even niet, geloof ik. Wat een ravage! Zelfs voetbalwedstrijden gaan niet door. En dat wil wat zeggen in Italië!

Waarom worden toch altijd de mooiste gebieden getroffen?

Naar aanleiding van een fragmentje van een interview van Clairy Polak (NOVA) met David Rijser (een classicus die ik tot nu toe alleen van naam kende, omdat hij een collega van een studiegenoot van mij was) bij de TV draait door, heb ik de hele NOVA-uitzendig even bekeken bij uitzending gemist.

Mijn studiegenoot had wel eens laten doorschemeren dat zijn ex-collega weliswaar heel kundig, maar ook een tikje arrogant was. Nou, ik wilde hem wel eens zien! Bij de TV draait door werd gesuggereerd dat Clairy David ('de breedsprakige classicus') niet wilde laten uitspreken, maar ik vond het eigenlijk wel meevallen. Matthijs van Nieuwkerk kapt volgens mij veel eerder mensen af! In de montage zag het er trouwens erger uit dan het in werkelijkheid was.


interview met David Rijser: 16.17-21.37

En eerlijk is eerlijk, DR had interessante zaken te melden, al merk je inderdaad dat hij zelf graag aan het woord is. Ik ken het gebied rond l'Aquila niet goed, ben er nog nooit geweest. Het schijnt ook niet zo toeristisch te zijn, begreep ik van David Rijser. En dat was fijn, want dan kon er tenminste rustig genietend rondgelopen worden. Na deze aardbeving zal het er ongetwijfeld drukker worden.

Er blijkt - zeker met de naschokken van gisteravond - toch wel heel veel erfgoed verloren te zijn gegaan, met name Romaanse kerkjes (die op het snijpunt met de Gotiek stonden, dus uitermate interessant, aldus de breedsprakige classicus). Maar ook een restauratie kan volgens hem interessant zijn.

Gelukkig dat er nu een stukje muurschildering uit Amerika naar Italië terugkomt, dan is het verlies tenminste weer een béétje gecompenseerd.

Een pleister op de gapende wond.
____________________________________________
Hoezo gapende wond, zou Berlusconi zeggen, stel het je maar voor als een weekje kamperen! Wat verwacht-ie dat z'n landgenoten zullen antwoorden?: 'Yes we camp!'? Man, ze verrekken!

Geen opmerkingen: