donderdag 9 april 2009

Piet


Gisteren had ik heel toevallig onder de afwas de radio aanstaan.
Nou vind ik radio sowieso een prachtig medium, maar nu was ik helemaal met m'n neus in de boter gevallen, want van 19 - 20 uur is er Kunststofradio (dat blijkt er elke avond te zijn - ik ga zeker vaker luisteren) en de gast was Piet Gerbrandy: een logische keuze van de redactie, want de week van de poëzie is net afgelopen en de week van de klassieken gaat volgende week van start.

Geweldige man, die Piet Gerbrandy. Waarom heb ik geen Latijn gehad van hem? Dan zou ik zeker geen hoofdvak oude geschiedenis hebben gekozen! Wat een gevoel, wat een power, wat een emotie heeft die man! Hij doceert Latijn aan de UvA, is vertaler, is poëzierecensent voor de Volkskrant, schrijft zelf ook gedichten en lijkt een klein beetje op Swiebertje. Als je dat laatste niet gelooft, moet je maar eens op zijn website kijken.

Saillant detail is verder nog dat hij de kleinzoon is van premier Pieter Gerbrandy.

Hij had een paar prachtige uitspraken tijdens de uitzending, bijvoorbeeld dat hij z'n hele leven eigenlijk geen keuze kan maken of hij nou zuiplap of monnik wil zijn en soms een beetje meer het een en soms een beetje meer het andere is. Zijn gedichten schrijft hij bijvoorbeeld letterlijk in een roes. Een van zijn bundels heet dan ook Vriendinnen.

Televisie kijkt hij niet, behalve soms een halfuurtje, om vervolgens keer op keer te constateren dat in de vertoonde programma's niets van het Echte Leven te bekennen is, dus niets met hem te maken heeft. Aan oppervlakkigheid heeft hij sowieso een hekel.

Ter ere van de week van de klassieken heeft hij een boekje geschreven, dat je gratis bij aankoop van een van de actiebundels van uitgeverij Athenaeum krijgt. In dit boekje, genaamd De marteling van het genot, bespreekt Piet Gerbrandy een aantal spannende teksten van auteurs als Plato, Epicurus, Sappho, Horatius en Longinus, die grote betekenis hebben gehad voor het Europese denken over genot.

Tijdens de radio-uitzendig las PG ter illustratie een stukje uit de Ars Amatioria van Ovidius voor. Prachtig, ondanks de lichte vrouwonvriendelijkheid.

Ik ga het boekje zeker kopen, los, want klassieke uitgaven van uitgeverij Athenaeum bezit ik al in ruime mate.

Kom op, en nu luisteren naar de radiouitzending! Genieten van deze man!


4 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Festina,
Wij hebben hier is huis 'Boeken die er echt toe doen', als ik mij niet vergis. Kan dat kloppen? Eén van mijn dochters is afgestudeerd in Klassieke Geschiedenis, als ik mij niet vergis. Of dát kan kloppen hoor ik zelf te weten natuurlijk... (Maar soms weet ik niet eens mijn leeftijd.)
Groet, schrvrdzs

Festina Lente zei

Leuk, een dochter die in Klassieke Geschiedenis is afgestudeerd! Wat doet ze nu?
Dat boek waar je het over hebt, is idd een boek van PG. Volledige titel: Boeken die ertoe doen: over klassieke literatur. Goed boek!

Unknown zei

Dacht ik nu eens een uitzondering te maken en wel naar de radio te luisteren, ligt net de server plat, volgens de media player....

Later misschien nog een poging. Klinkt als een interessant heerschap in ieder geval!

Festina Lente zei

Ha, ja, als je nooit luistert, kun je nu natuurlijk niet ineens op je wenken bediend worden! Een kleine straf?