dinsdag 29 september 2009

Radar over e-books

Gisteravond was er bij Radar een item over e-readers (zie video hierboven). Verschillende e-readers werden in dit programma getest in de sfeervolle bibliotheek van het Teylersmuseum in Haarlem door twee panels: een leesclub van dames op leeftijd uit Heemstede en een groepje studentes Nederlands. De Sonyreader kwam als beste uit de bus (met alletwee de modellen). Het Beebook (of is het de Beebook?) eindigde vrij onderaan, maar komt op 14 oktober met een nieuw model. Eigenlijk waren ze bij Beebook not so amused dat hun oude model vergeleken werd met de nieuwe Sonyreader.

Jean-Pierre Rawie luisterde het geheel op met een gedicht, dat in pdf op de site van Tros-Radar staat en gratis te downloaden is op....je e-reader! Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon bij mij lezen, wel zo gemakkelijk:

E-READER
Al wat ik tot vermaak en lering
Ooit opstak uit mijn boekenkast
Wordt door de digitalisering
Steeds meer in waarde aangetast.
Want waar ik eertiids indruk maakte
Met mijn privébibliotheek
Blijk ik een uit de tiid geraakte
Informatief debiele leek .
Het enige wat dezer dagen
Mij nog een weinig troost belooft
Zijn alle boeken opgeslagen
In de e-reader in miin hoofd.

2 opmerkingen:

Annie Maessen zei

Mooi gedicht. Uit het leven gegrepen !?.

Festina Lente zei

Ja, zeker! Ik behoor tot de gelukkigen die de boekenkast van Rawie ook nog heeft mogen aanschouwen! Het is natuurlijk wel een beetje ijdel om je bezoekers te willen imponeren met je volle boekenkasten, maar hij komt er gelukkig gauw genoeg achter dat wat in je hoofd zit, uiteindelijk belangrijker is!