vrijdag 13 november 2009

Op drumles? Alsjebleift niet!


Mijn dochter zit sinds kort op muziekoriëntatie. Tijdens deze oriëntatie krijgen de leerlingen elke week een ander instrument dat ze kunnen uitproberen; na een half jaar mogen ze dan een keuze maken met welk instrument ze door willen gaan. Dit keer waren de drums aan de beurt. De leraar had gezegd dat ze gevoel heeft voor drummen (zul je altijd zien).

Ik schat dat het minstens een weekend gaat duren om de drumdroom in duigen te laten vallen. Ik moet er namelijk niet aan denken....

18 opmerkingen:

schrijverdezes zei

je kunt ook gewoon je schuurtje isoleren. Ik vind drummende meisjes geweldig!
Mijn dochters speelden piano en viool, let wel: speelden. Misschien hadden ze moeten drummen.

Festina Lente zei

Onze schuur is helaas niet zo groot, anders had ik het ook wel leuk gevonden. Het is wel stoer, ja. Vroeger wilde ze altijd viool spelen, maar een vriendin van mij zei dat dat in het begin niet om aan te horen is. Haar broertje speelde namelijk viool.

schrijverdezes zei

Níets is in het begin om aan te horen, lijkt mij. Het gaat toch om 'op den duur'?
Als je nog een viool nodig hebt, we hebben er hier nog twee liggen...
(Viool is een heel handig instrument voor een schoolorkest b.v., dat is met een piano weer veel minder.)

Festina Lente zei

Ik vind zelf viool wel een mooi instrument (wel moeilijk lijkt me) en een piano vind ik ook mooi, maar daar hebben we geen plaats voor. Zelf heb ik ooit orgel gespeeld (erg he).

Astrid zei

Als oud-violiste kan ik je verzekeren dat viool leren spelen de eerste paar jaar echt niet zo prettig is. En schrijver heeft gelijk, alle begin is bij alle instrumenten waarbij je zelf het geluid moet produceren moeilijk.
Belangrijk is dat ze zelf een klik heeft met het instrument. Dat kan het geluid of de motoriek zijn of een romatisch idee.En er komen vast nog meer instrumenten voorbij na deze drums. Dat was toch het idee?!
Succes

schrijverdezes zei

Wat is er erg aan orgel spelen? Ik vind orgel prachtig! Het orgel was ook mijn toegang tot de klassieke muziek (ik bedoel het luisteren naar orgelmuziek, vooral van Bach). Ik kan zelf helemaal niets spelen, dát is pas erg (al lijd ik er niet onder).

Margot zei

Mijn zoon heeft vanaf zijn 8e jaar drumles. Elke dag mocht hij een half uur oefenen tussen 16.00 en 18.00 uur. Afgesproken met de buren. Gewoon op zijn slaapkamer met alle deuren en ramen dicht. Het is echt super en ik moet er niet aan denken dat ik het gepingel van iemand die geen piano kan spelen moet aanhoren. Er bestaan bovendien electronische drumstellen, die je helemaal niet hoort. Laat haar lekker rammen, Is goed voor de ontspanning. Als ze ooit in een bandje wil heeft ze meer kans als drummer dan als gitarist. Dat doet de hele jeugd al.

Festina Lente zei

@ Astrid: dank voor je toevoeging; ik vind het wel moeilijk hoor en je hebt gelijk dat ze zelf op de een of andere manier de klik met het instrument moet hebben. We houden het nauwlettend in de gaten!

Festina Lente zei

@ schrijver: ik vind pianomuziek veel en veel mooier en baal nu achteraf dat ik daar niet voor gekozen heb, maar orgels waren toen ontzettend in en de hele buurt ging erop, dus ja, ik ook....

Festina Lente zei

@ M.: die elektrische drums, dat klinkt wel interessant! Misschien zou ik er dan zelf ook wel eens op kunnen rammen! We laten het even betijen....

schrijverdezes zei

Het kan toch alsnog? Mijn man is begonnen met pianospelen toen onze oudste dochter op pianoles ging. Hij had nooit eerder muziekles gehad, dus moest bij het begin beginnen. Jij hebt dus al een voorsprong. Dat je geen ruimte hebt zal misschien toch wel meevallen als je eens kritisch rondkijkt (kan dat kindertafeltje niet eens weg, ofzo) en je hebt trouwens ook elektronische piano's, wat ook weer fijn is voor de buren. Kortom, waar een wil is, is een weg ;-)
Leuk trouwens dat een hele buurt op orgelles ging, nooit gedacht dat dat bestond!
Het beste lijkt me misschien toch om je dochter zelf te laten beslissen...

Festina Lente zei

Ha, wat mijn dochter betreft heb ik idd geen keus, anders gaat ze het ons kwalijk nemen:)
En wat mezelf betreft, ik zou best weer muziek kunnen gaan maken, maar zou dan toch eerder voor de (mobiele!) gitaar kiezen. Net als mijn zoon. Kunnen we fijn samen spelen....

schrijverdezes zei

Leuk! Ik zie de a.s. Lent-band al voor me.
Mijn ooit viool- (en piano-) spelende dochter (24) gaat eerdaags trouwens op gitaarles.

Festina Lente zei

Dan kunnen we binnenkort allemaal online samen spelen! :-)

Strangebrew zei

Onze dochter had een proef-les doedelzak spelen gedaan en kennelijk ook gevoel ervoor, maar daar zijn we toch maar even niet in mee gegaan...

Festina Lente zei

En gelijk hadden jullie! Ze schijnt trouwens ook gevoel voor gitaar te hebben...:)

Heleen zei

Juist leuk, een drummende dochter!

Laat de - in mijn ogen - beste drummer aller tijden toevallig ook een vrouw zijn! (Tonny Sikkes van de helaas in de jaren 90 al opgeheven Nijmeegse groep Poppi Uk; zij was de eerste die ik zag, die zo slim was om de hi-hat met de linker hand aan te tikken, in plaats van zo ingewikkeld de rechter hand over de linker heen :o) )

Ik (h)erken je probleem trouwens wel, hoor. Ik ben blij dat onze kids nog geen voorkeur hebben uitgesproken (behalve piano, maar wij hebben ook nog eens beneden- en bovenburen, dus is daarover moet ik me ook nog eens achter de oren krabben..).

Je dochter kan altijd eenvoudig beginnen met twee houten lepels, wat kartonnen dozen, hoofdkussens en ander materiaal. In het begin gaat het vooral om het onafhankelijk van elkaar bewegen van armen en benen. En dat moet je gewoon oefenen tot je er bij neervalt.
Die andere materialen zijn nog handig ook, want dat kan je 't overál doen. Tenminste de drummers-in-spé die ik ken(de) waren altijd te pas en te onpas tegen van alles en nog wat aan het tikken...
(eh, dat kan ook om gek-van-te-worden zijn... nu maar hopen dat je dochter niet meeleest!..)

Festina Lente zei

Ach, zij krijgt later vast ook kinderen en dan zal ze het vast begrijpen, dat wij niet zo enthousiast over drumles waren....
Gelukkig vindt ze keyboard ook leuk (en dat kan met koptelefoon!).