dinsdag 22 december 2009

New game


Het onverwachte is gebeurd: ik heb een account op Twitter aangemaakt. En waarom? Heb ik opeens een vogel in mijn hoofd? Nee, veeleer:

1. een directe aanleiding: ik ga met Wilma en andere twitteraars mee naar het Teylersmuseum, (afgesproken via vorige blogpost) alwaar we een rondleiding krijgen door de bibliotheek (die is normaal gesloten). Ik heb haar e-mailadres niet, en zo kunnen we toch communiceren (nodig i.v.m. de weersomstandigheden).
2. het is vakantie, dus tijd om te experimenteren
3. nieuwsgierigheid, altijd weer die nieuwsgierigheid

En, hoe bevalt het tot nu toe?

Het is in ieder geval makkelijk om aan te maken (anders was ik meteen afgehaakt). Het leest wel een beetje als een koerslijst (dus te snel voor mij). En dan heb ik er bijna alleen nog maar tweets op staan van mensen die de tweets geëmbed hebben in hun blog, dus die ik toch al las.
Wat ik wel grappig vond, is dat er een teller meedraait als je een berichtje intypt, die aangeeft hoeveel tekens je nog mag gebruiken totdat je het maximum van 140 hebt bereikt.

Verwacht dus vooral niet te veel van mij en wees niet verrast als het even onverwacht als het gekomen is, ook weer verdwijnt. Maar dan heb ik het tenminste geprobeerd!

16 opmerkingen:

Dzjiedzjee zei

Ik heb ook ooit 's een twitter-account aangemaakt. Ik kom er gewoon niet toe om dat regelmatig te gebruiken. Het zit gewoon niet in mijn systeem om constant te lopen communiceren over wat ik doe, waar ik naartoe ga en met wie. En daarbij komt dat ik mijn handen al vol heb aan de feeds in mijn Google Reader.
Maar ik wens je veel succes en plezier met je tweets. Ik hoop alleen dat je het niet ten koste laat gaan van je blog! ;-)

Groeten,
Gert Jan

schrijverdezes zei

Ik ben er alweer vertrokken (behalve met mijn 'citatentwitter'), maar ik moet zeggen: het was een ervaring! En inderdaad, wat GJH hierboven al zegt, het zou zonde zijn als je blog eronder leed. Maar dat verwacht ik eigenlijk niet.

Festina Lente zei

@ Gert Jan: blog is idd meer mijn medium!

@ schrijver: jouw citatentwitter is wel een oase in de (nodige en) onnodige mededelingen, evenals Jebibliotheek, maar die las ik al op je blog.

schrijverdezes zei

Nu lijkt het net of 'jebibliotheek' ook van mij is... Maar dat komt natuurlijk door dat 'je'.
Ik ga over m'n citatentwitter maar 's een keertje bloggen denk ik. 'Alles hang met alles samen' nietwaar.
Leuk plan van Teylers!

Wilma van den Brink zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Speciaal voor alle beginnende twitteraars een gedicht:

De kerstmus

Twit twit – twitterdetwit
twit twit twit – twit twit
twitterdetwit twitterdetwit
twit twit twit

Twit
etc

(Vrij naar Jan Hanlo)

Wilma van den Brink zei

Ik heb je gevonden op twitter :-) Mijn persoonlijke twitter vind je op: http://www.twitter.com/wbk500

Ik was in het begin skeptisch over twitter, maar inmiddels kan ik niet meer zonder. Het is een stroom aan informatie die je over je heen krijgt. Ik volg niet alles: een paar keer per dag spring ik er even in, lees en plaats wat tweets. Via de @wbk500 link rechts op mijn pagina zie ik welke tweets mijn naam noemen en dus mis ik geen tweets die aan mij gericht zijn.

Een tool die ik wel handig vind is het zoeken op trefwoord met twittersearch: http://search.twitter.com/

Dusse... tot tweets misschien? :-)

@schrijverdezes
Bedankt voor het compliment over JeBibliotheek. Die gebruik ik voornamelijk als het zenden van bibliotheek en boeken nieuws.

schrijverdezes zei

@ Wilma,
Ik maakte geen compliment hoor, dat was Festina! Ere wie ere toekomt. Ik volg 'jebibliotheek' wel een beetje, maar volstrekt onvoldoende om er een mening over te kunnen hebben.

Festina Lente zei

@ schrijver: zeker doen! Ik las 'm altijd al op je blog, maar ik zag nu op twitter dat je ook leuke reacties krijgt!

@ Léon: twit!

@ Wilma: bedankt voor je info. Kan ik voorlopig even mee vooruit!

Strangebrew zei

Te snel voor mij...ik ben ofwel te blond of te oud voor dat medium. Geheel in tegenstelling tot wat mensen over vrouwen beweren kan ik nou ook weer niet zo goed multitasken dat ik ook nog soepel de tweets bijhoud van iedereen die ik ken. Bloggen is tenminste lekker langzaam, maar veel plezier er mee!

De Eeuwige Bron zei

Ik vind het wel stoer hoor. Heb zelf ooit een account aangemaakt samen met een collega op een stille zaterdagmiddag in de bieb. We hebben 1 tweet naar elkaar verzonden en dat was het dan.
Soms denk ik zal ik toch maar weer eens.....?
Gelukkig is dat gevoel ook weer snel over :-)

schrijverdezes zei

Die reacties had ik zelf 'geretweet' hoor, anders had je ze niet kunnen zien. Ik was er wel een beetje trots op, vandaar.

Unknown zei

Ik vind het prachtig natuurlijk, maar dat meldde ik reeds op Twitter.

Ik kan je echt een client aanbevelen. Twhirl of Tweetdeck o.i.d.: dat maakt Twitter meteen een stuk overzichtelijker en behapbaarder. Zo ervaar ik dat tenminste wel.

Ik hoop dat het experiment bevalt. Good luck & Have fun!

Festina Lente zei

@ strangebrew: het is ook nadrukkelijk een experiment; ben meer lente dan festina (you know:)

@ wvs: zo kan het mij ook vergaan, hoor!

@ Edwin: alles wat het minder op een koerslijst doet lijken is natuurlijk welkom!

Unknown zei

Thwirl dan, zou ik zo zeggen. En als je meer mensen volgt misschien ook lijstjes gebruiken die mensen al hebben aangemaakt?

Festina Lente zei

Nog meer mensen volgen? Ik krijg het nog druk in de kerstvakantie!