donderdag 18 februari 2010

Sneukelen

Om niet nodeloos op een blog te hoeven klikken om te zien of er wat nieuws is verschenen, maak ik gebruik van de Google Reader. Daar kun je netjes de adressen (rss feeds) van al de blogs die je volgt inzetten; de namen van de blogs worden vet als er iets nieuws op het blog verschijnt. Je kunt ook wat grafiekjes met betrekking tot de blogs bekijken, sterretjes toevoegen voor blogteksten die je wilt bewaren of later nog eens uitgebreid wilt lezen en je wordt geattendeerd op blogs die voor jou misschien interessant zijn. Dat laatste is gevaarlijk voor een suggestiegevoelig persoon als ik.

Want ooit ben ik bijvoorbeeld door de reader geattendeerd op het blog Woord van de dag (Google had ontdekt dat ik van taal houd) en daar ben ik nu dan op geabonneerd. Ik vind het zowel een beetje raar als interessant blog. Voor zover ik het begrijp, mag eenieder die op het blog geregistreerd staat een woord voorstellen en anderen kunnen daar op reageren en een waardering aan toekennen. Wat je in de Google Reader ziet, is een woord met betekenis(sen) en eeen waarderingscijfer voor dat woord. Ik vind het aan de ene kant raar om woorden van een cijfer te voorzien (wordstars), maar aan de andere kant leuk dat in onbruik geraakte woorden een minute of fame krijgen. En dat mensen worden geënthousiasmeerd om naar leuke woorden op zoek te gaan.

De meeste woorden die langskomen ken ik wel, of min of meer, maar soms komt er ook een woord voorbij waar ik nog nooit van gehoord heb, bijvoorbeeld sneukelen 1. snoepen, smullen, smikkelen 2. snuffelend naspeuren 3. heimelijk vrijen 4. in ontucht leven. Het kreeg een waardering van 7,4, maar van mij had-ie waardering echt wel hoger gemogen. Wat een ontzettend grappig woord! Om je over te verkneukelen (7,8).

Google Reader, bedankt voor de tip!

6 opmerkingen:

katharina zei

In ieder geval mooier dan beffen!

Festina Lente zei

Hè jakkie ja, of swaffelen!

katharina zei

Of lurken. Bestaat dat woord nog?
In ieder geval moet je er dan een andere foto bij plakken.

Festina Lente zei

Van thee?!

ern@zone zei

Ik heb me nu ook aangemeld bij google-reader. Wie weet krijg ik daar ook eens een tip over mijn favo-taal. Ik ben altijd op zoek...
Je kunt mij paaien met de synergie van taal. Sneukelen maar :-)

Festina Lente zei

Ik ben benieuwd wat Google Reader jou allemaal gaat sneukelen eh aanraden!