woensdag 17 maart 2010

Uit vuur en ijzer

Vroeger, heel vroeger, zong ik in het kerkkoor. Mijn lievelingsliedje was 'uit vuur en ijzer, zuur en zout'.
Het had een lekkere melodie, er sprak hoop uit en het klonk heerlijk aards, niet zo abstract en heilig. En nu willen ze dit liedje in de RK-kerk schrappen, omdat het niet liturgisch genoeg zou zijn, een beetje een vaag liedje, zeg maar.

De kerk verandert langzaam in een wolk en gaat naar verte die niemand weet.

Uit vuur en ijzer, zuur en zout,
zo wijd als licht, zo eeuwenoud,
uit alles wordt een mens gebouwd
en steeds opnieuw geboren.

Om ijzer in vuur te zijn,
om zout en zoet en zuur te zijn,
om mens voor een mens te zijn
wordt alleman geboren.

Om water voor de zee te zijn,
om anderman een woord te zijn,
om niemand weet hoe groot hoe klein,
(- gezocht, gekend, verloren -).

Om avond en morgenland,
om hier te zijn en overkant,
om hand in een andre hand,
om niet te zijn verloren.

Om oud en wijd als licht te zijn,
om lippen, water, dorst te zijn,
om alles en om niets te zijn,
gaat iemand tot een ander.

Naar verte die niemand weet,
door vuur dat mensen samensmeedt,
om leven in lief en leed
gaan mensen tot elkander.

14 opmerkingen:

Annie Maessen zei

Er wordt flink opgeschoond in die RK kerk. Ik heb vroeger ook gezongen in de kerk. Zelfs het Ave Maria ingestudeerd met zangleraar voor een huwelijksmis. Kreeg er f5,00 voor. Toen hadden we in LImburg Gijssen. Die hield de touwtjes ook strak in handen. Om de zoveel tijd gebeurd dat blijkbaar. Maar of het juist is?

Anoniem zei

Hallo Festina,

Dat is inderdaad wel erg jammer - ik ken het ook en ik vind het óók een mooi lied. En een van de andere gezangen die volgens het Volkskrantartikel in de ban zijn gedaan heb ik laatst nog op een rouwkaart zien staan. Prachtige tekst, zonde als dat niet meer gezongen mag worden.

katharina zei

EEN LIED DAT NIET MEER MAG WORDEN GEZONGEN TERWIJL JUIST NU DE KERK ZICH ACHTER DE OREN MOET KRABBEN MET DE ECHTE PROBLEMEN DIE HET VEROORZAAKT HEEFT.
IK WACHT MET EEN SCHADEVERGOEDING AAN TE VRAGEN ALS HET GEWELD DER NONNEN AAN DE KAAK WORDT GESTELD.
DIT LIED IS MOOI. IS HET NIET VAN HUUB OOSTERHUIS?

Festina Lente zei

@ Annie: Ik denk dat het niet juist is en dat Katharina gelijk heeft als ze zegt dat de kerk zich nu juist achter de oren moet krabben om de probelemen die ze veroorzaakt heeft. Bescheidenheid zou eerder passen. Maar men trekt zich blijkbaar liever op de bastions terug. Lijkt me niet slim.

@ Egon59: helemaal mee eens, het zijn de mooiste teksten die in de ban worden gedaan, lijkt het wel...

@ Katharina: het geweld van de nonnen is zondag aan bod geweest bij OVT (radio 1). Moet je misschien maar eens luisteren. Wie weet herken je wat. Ik hoop dat je trouwens geen al te nare herinneringen hebt....
Het lied is van Huub Oosterhuis. Die zegt dat het 'een idiote manier van terreur is om mensen te verbieden wat ze willen zingen'.

katharina zei

Huub Oosterhuis is door de kerk in de ban gedaan. Vroeger natuurlijk al toen hij uittrad en in het huwelijk en nu sinds enige tijd weer met zijn liedboek.
Om heel erg treurig van te worden.

Festina Lente zei

Precies!

boekenproeven zei

En de Osse pastoor zit in de commissie. Hij was ook de tegenstander van communie uitdelen aan homo's. Hij jaagt op deze manier iedereen de kerk uit. Is dat naastenliefde...

Festina Lente zei

Ja, dat vraag ik me idd ook af...

Reintje Senders zei

De R.K. kerk maakt zich steeds minder populair bij de mensen. Eerst de homo's de communie weren, vervolgens die seksschandalen die op al die internaten plaatsvonden en nu weer het weren van liedjes die een groot publiek kent en mee kan zingen in de kerk. Straks zijn al die gebouwen leeg. Kunnen ze straks nog meer kerken gaan slopen......

Festina Lente zei

Neee, niet slopen! Boekwinkels erin! Of bibliotheken!

katharina zei

Zie dagblad trouw van vandaag: ingezonden brieven over dit onderwerp.

Festina Lente zei

Dat kon natuurlijk niet missen! De stroom zal waarschijnlijk ook voorlopig niet ophouden.....

Anoniem zei

Uit vuur en ijzer....
Pas bij mijn broers schoonvader's uitvaart geweest. R. K.- kerk. Dit lied werd door koor gezongen. Wat nu, het mag niet? Andermans mening mag geen verbod zijn op eigen voorkeur. Dat is democratie!

Festina Lente zei

Helemaal mee eens!