zaterdag 22 mei 2010

Halalfiets

Het programma Netwerk had van de week een opmerkelijk item: Batavus schijnt al een jaar of 5 bezig te zijn een halalfiets te ontwerpen. Ja, je leest het goed, een halalfiets. Want fietsen is onder allochtonen niet populair, omdat ze het niet macho genoeg vinden vinden voor de man en omdat het voor de vrouw als onrein (sexueel prikkelend, de maagdelijkheid zou in gevaar kunnen komen) wordt beschouwd. Maar Batavus wil natuurlijk fietsen blijven verkopen (leve de VOC-mentaliteit) en ziet een geweldige markt voor zich: de Nederlandse allochtoon moet op de fiets!

En met dat laatste ben ik het eigenlijk wel eens: de auto pakken in plaats van de fiets, dat is pas onrein! Lieve allochtonen, verman je!

Ik ben trouwens wel heel benieuwd hoe zo'n halalfiets eruit zou moeten zien. Bij Geen stijl heeft men daar uiteraard wel ideeën over!

4 opmerkingen:

Reintje Senders zei

Dat meer allochtonen moeten leren fietsen, omdat goed is voor de gezondheid en beter voor het milieu, prima. Maar een aparte halalfiets gaat me iets te ver. Oké, ze komen een cultuur waar fietsen niet zo gebruikelijk is. Het is nu net weer zo als toen fietsen in de 19e eeuw bij de goegemeente gemeengoed werd. De katholieke priesters vonden het maar niets dat vrouwen gingen fietsen omdat ze er onvruchtbaar van konden worden. Die koudwatervrees zie je nu ook weer bij die snuiters. Stap gewoon op de fiets, niets aan de hand.

Dzjiedzjee zei

Tsjonge,en dan die reacties op deenstijl....
Ik heb inmiddels mijn eigen fiets ook geslacht. Ik weet niet of mijn manier halal is, maar pijn doet het wel ;-)
http://dzjiedzjee.blogspot.com/

schrijverdezes zei

Als je hier Marokkanen op de fiets ziet zijn het meestel jochies en die fietsen dan b.v. op hun achterwiel, of keihard over de stoep met hun kleine broertje achterop, dat soort werk. Daarna komt als het even kan de auto denk ik. Een enkele mevrouw zoals op jouw foto zie ik ook wel, maar i.h.a. neemt de allochtone stadsmens de tram. Geldt ook voor de Surinaamse Rotterdammer trouwens. En voor mij.

Festina Lente zei

@ Reintje: precies, ze moeten gewoon op de fiets; er zijn er immers ook met rokzadel. Waarschijnlijk is het alleen een kwestie van tijd...

@ Gert Jan: ja, ja, fietsen van ritueel geslacht schapenvlees en zo. Ik had je post idd gelezen (maar niet gereageerd) en had je al een tijdje gemist!

@ schrijver: als ik allochtone mannen op de fiets zie, dan is het meestal een racefiets (niet zo 'tuttig') en misschien is het in de stad wel net zo prettig om je met tram en te voet voort te bewegen, maar ik ben nou eenmaal dol op de fiets, zoals je weet.
Misschien dat mijn allochtone man daarom wel twee fietsen heeft (hoewel hij ook graag de auto neemt!)