dinsdag 26 oktober 2010

Schaamnamen

Bij mijn dochter zit een jongen in de klas die Bo heet. Voor de grap zegt ze altijd dat hij van de achternaam Ter Ham heet. Als dat zo was, had hij daar natuurlijk mee gepest kunnen worden.

Maar sommige ouders schijnen zich er niets van aan te trekken of hun toekomstige kroost gepest gaat worden op grond van hun naam; ze willen alleen maar even de blits maken met een geweldige grap bij de geboorte. Of hebben echt niet opgelet. Of zo.

En zo kan het voorkomen dat er mensen zijn die Con Domen heten. Of Fokje Modder. Of Stanley Messie. En wat dacht je van Metje Hol, Klaartje Komen, Justin Case of Piet Saman?

Elk jaar wordt er een verkiezing gehouden van de vreemdste naam. En wie denk je dat dit jaar gewonnen heeft? Juist, Con Domen.

Zou hij katholiek zijn?

6 opmerkingen:

Dzjiedzjee zei

Ik zag jaren geleden een overlijdensadvertentie in de krant staan voor Trijn Stel (echt waar)

Unknown zei

Haha, ik moet er toch wel om lachen hoor :-)

Bas van Houwelingen zei

Ik moet wel glimlachen bij dit soort namen, maar het is niet prettig als je ermee gepest wordt.
Toch zou ik het wel goed vinden als er met afwijkingen wat normaler wordt omgegaan, anders krijgen we zo'n benauwde maatschappij waarin we doodsbenauwd moeten zijn om één stap buiten het 'normale' te zetten.
In mijn jeugd was het geven van bijnamen nog redelijk gewoon en doordat er wel heel veel mensen een bijnaam kregen was dit ook niet zo erg.

Festina Lente zei

@ Gert Jan: Lol!!
@ Edwin: ik ook hoor!
@ Bas: Ja, afwijkingen mogen natuurlijk, maar je moet je kind niet onnodig in moeilijkheden brengen. Bijnamen vind ik toch een andere kwestie; zijn vaak geestige vondsten...

Strangebrew zei

Maar.... er zit daadwerkelijk een kind op die school dat Bo Terham heet! Mijn kind kwam daar ook al mee! Echt! :)

Festina Lente zei

Het gerucht is heel hardnekkig! :-)