zondag 5 december 2010

Lentse air

In de zomer van dit jaar vroeg men bij het plaatselijke suffertje (Lentse Lucht) of er mensen waren die in de redactie van hun maandblad zitting wilden komen nemen. Aan mijn buurvrouw had ik wel eens door laten schemeren dat ik best wel eens een stukje voor het blad wilde schrijven. Prompt werd ik gevraagd om dan maar in de redactie plaats te komen nemen. Mijn buurvrouw kent namelijk veel mensen in Lent en waarschijnlijk ook redactieleden.

Maar toen ik hoorde hoe veel tijd er ging zitten in het zitting nemen in de redactie van het plaatstelijke suffertje, heb ik bedankt voor het zitting nemen in de redactie van het plaatselijke suffertje.

Wel zegde ik toe af en toe eens wat te zullen schrijven. Want schrijven vind ik uiteindelijk het leukst. En 2 maanden geleden vond ik de moed om voor de Lentse Lucht de nieuwe jeugddamleider te interviewen; dat leek me goed voor de PR van de damclub.

Ik maakte er een stukje van en stuurde het op naar het plaatselijke suffertje. Ik kreeg geen bedankje en het stukje kwam er ook niet in. Maar wie schetst mijn verbazing: deze maand wel! En niet in de oorspronkelijke vorm, maar bewerkt door één van de redactieleden. En dat zonder overleg! Bovendien was de foto die ik er bij had geleverd van de damleraar met een paar leerlingen ook niet geplaatst, maar was er een foto bij geplaatst met mijn kinderen erop, iets wat ik nou juist had willen vermijden.

Echt netjes vond ik dat niet. Bij wijze van 'wraak' plaats ik hierbij mijn eigen, oorspronkelijke stukje.

Op vrijdagavond 24 september hield één van onze verslaggevers een interview met de sympathieke nieuwe jeugdleider bij DC Lent, de damclub van Lent, in het mooie damclubgebouw naast de tennisbaan.

- Sinds een paar manden ben je de nieuwe jeugddamtrainer. Hoe bevalt dat tot nu toe?
Het is hartstikke leuk, elke week enthousiaste kinderen van wie de meesten ook elke week trouw terug blijven komen. Zelf doe ik de PABO, dus ik vind het leuk om met kinderen om te gaan. Ik leer veel bij, ook op damgebied, en krijg nieuwe ideeën over aanvalsmogelijkheden of dampatronen waar ik zelf nooit opgekomen zou zijn van de kinderen.

- Wat doe je eigenlijk precies als trainer?
Eigenlijk ben ik niet in m’n eentje trainer, maar er is een hele club trainers. Henk, Joop, Frank en Peter doen de individuele begeleiding van de kinderen (meestal in tweetallen) en bespreking van de gespeelde partijen; zelf loop ik rond coördineer ik het geheel.
Ik leg natuurlijk damtechnische zaken uit, maar probeer ook de lol in het dammen verder aan te wakkeren, de kinderen te enthousiasmeren, bijvoorbeeld door leuke verhalen rondom dammen te vertellen.

- Hoe lang dam je zelf al?
Vanaf 8 jaar speel ik in clubverband, daarvoor vooral met mijn opa. Ik woonde bij de familie Lemmen – bekende Bemmelse dammers - in de straat; die hebben een keer meegenomen naar de club in Lent en daar speel ik nu dus nog.
Als jeugdlid ben ik getraind door dezelfde trainers die ook nu nog de individuele trainingen verzorgen: Joop Geurts, Frank Barten, Peter Vink en Henk Derksen. We hadden echt een hele leuke club vaste vrienden bij de damclub, met wie we vaak viertallen speelden en veel wonnen. Sommigen zijn gestopt, maar de meesten spelen nu nog bij de club.

- Wat beschouw je zelf als je grootste damsucces?
Als grootste succes uit mijn jeugddtijd beschouw ik de deelname aan de Europese kampioenschappen. Daar heb ik twee keer aan meegedaan en 1 keer ben ik daar zelfs gedeeld 4e geworden.
Als senior die ik nu dus ben, ben ik het meest trots op het feit dat ik deze zomer 7e geworden ben bij sterk bezet internationaal toernooi in Nijmegen en zelfs de grootmeester Alexsej Domchev verslagen heb.

- Wat is er eigenlijk leuk aan dammen?
Dat is moeilijk uit te leggen. Vroeger zat ik op voetbal en dammen. Als we met voetbal wonnen, dan kwam dat niet of nauwelijks in de krant, als we bij dammen wonnen, dan werd dat meteen breed uitgemeten in de krant.
Maar ook geniet ik van de dampatronen, de figuren die je ermee kunt maken: een blok, een vis of een drietand. Je kunt er je fantasie in kwijt. En verder win ik natuurlijk vaak!
Er zijn verschillende soorten spelers, dat is ook wel grappig om te zien: je hebt hele technische spelers en hele tactische spelers. Ik beschouw mezelf meer als een technische speler.

- Is dammen nou makkelijker dan schaken?
Die zijn eigenlijk best lastig met elkaar te vergelijken, dat is hetzelfde als voetbal en tennis met elkaar vergelijken - dat zijn ook allebei balsporten. Bij dammen heb je natuurlijk schijven en bij schaken stukken met verschillende mogelijkheden. Bij dammen moet je slaan en bij schaken mág je slaan. Tevens is het bord bij dammen groter (100 ten opzichte van 64 vakken), tenminste bij het systeem dat wij spelen.

- Wat doe je naast dammen?
Zoals ik net al zei doe ik de PABO; ik ben net op kamers gegaan. Verder doe ik ook aan fitness – iets lekker fysieks naast al dat denken.

- Wie is je grote damvoorbeeld?
Vroeger was dat Jasper Lemmen; die speelde Europese kampioenschappen en dat wilde ik ook.
Momenteel is dat Alexander Baljakin, een Witrus die nu in Arnhem woont en van wie ik zelf ook les heb gehad. Hij speelt voor Nederland en is al een paar keer Nederlands kampioen geweest. Ik vind hem echt een hele sterke speler.

- Kunnen jullie nog nieuwe leden gebruiken bij de damclub?
Zeker, die zijn altijd welkom. We hebben trainers genoeg!
Ze kunnen gewoon langskomen, elke vrijdagavond van half 7 tot half 8. Ons telefoonnummer is 3600137, maar dat kun je ook op onze website vinden. Ze kunnen mij natuurlijk ook persoonlijk bellen voor meer informatie. Mijn telefoonnunmer is 06 136 44032.

4 opmerkingen:

Reintje Senders zei

Dat is inderdaad iet netjes. Er zou wel ergens vermeld moeten zijn dat een redacteur het recht heeft om een tekst aan te passen. Ik zit ook in de redactie van een historisch tijdschrift en we sturen altijd een versie van een aangepast artikel naar de inzender toe ter beoordeling. Wel overigens een leuk stukje. Dat gebeurt hier in de Zeeuwse Bibliotheek ook met een tekst ook voordat deze op het web wordt geplaatst of wordt gedrukt.

Festina Lente zei

Kijk, en zo moet dat dus. Het stukje is echt niet slechter geworden in de ingekorte versie, en misschien hadden ze gewoon geen ruimte voor de lange versie, maar wat mij dwarszit, is dat er niet even overlegd is. Bij jouw clubs gebeurt dat dus wel. Goed zo!!

Strangebrew zei

En hoeveel tijd kost het om in het plaatselijke-sufferdjes-gedoe te gaan zitten?

Festina Lente zei

Ongeveer een avondje in de week...Interesse?