woensdag 22 december 2010

Stilte

Stilte is iets wat perfect in de winter- en kersttijd hoort. Want in stilte en verstilling komt bezinning en bezieling tot leven. De afgelopen weken heb ik een paar mooie stiltes mogen ervaren.
Voor het eerst was het een keer stil in DWDD, heel stilletjes heb ik windstilte van de ziel van Joke J. Hermsen gelezen, stil was het op de tennisbaan, buiten was verstilde witte sneeuw, Nederland stond stil, het werk staat bijna stil, het bericht kwam dat onze directeur volgend jaar met stil pensioen wil, een kamer in het verleden is afgerond, de avond van Yalda is geweest....

Stilte, je lijkt niets, maar je bent alles!

8 opmerkingen:

Lewi zei

Het is hier inderdaad ook stil, op een verdwaalde student na. En heel bjzonder om te zien hoe het land verstilt onder een pak sneeuw.

katharina zei

Toch hoop ik dat de stilte en sneeuw mij niet beletten om de 25e af te drogen bij S.
Zen en de stilte:
Een jonge zenmonnik wil verlicht worden en gaat het stilteklooster in.
Na een tijdje vraagt hij aan de zen meester: Can I use email?
Yes, sure zegt de meester, as long as there is no attachment.

Festina Lente zei

@ LeWi: Dit is volgens mij een heel bijzondere en waardevolle periode. En jij dus ook nog aan het werk.....

@ katharina: dat van de zenmeester en het attachement mag je me uitleggen de 25e! Leuk dat je ook komt!

katharina zei

De eerste boedhistische regel: no identification, onthechten!

Bas van Houwelingen zei

Stilte, één van de meest schaarse goederen in onze tijd. Ik ben een keer van Barneveld naar Enschede gelopen en merkte dat er vrijwel geen plek meer is waar je geen auto's hoort bijvoorbeeld. De 4 min 33 sec. stilte van John Cage was ik vorige maand ook al tegengekomen in een orkestversie bij Ton de Kruyff. Grappig, dat jij nu weer een link legt naar dat stuk. Stilte waarderen, het hangt blijkbaar in de lucht.

katharina zei

Ik zag 4.33, gedirigeerd door Cage himself, bij wintergasten afgelopen maandag.

Reintje Senders zei

Hier is het ook stil, alsof iedereen ingesneeuwd is.

Festina Lente zei

@ Katharina: in stilte!
@ Bas: best kans dat dat door de overvloed aan lawaai komt...
@ Reintje: en vandaag klopt dat ook echt, geloof ik!