zondag 9 januari 2011

Spiritualiteit met Nissen

Lekker onderwerp voor de zondag: spiritualiteit.
Eerlijk gezegd was het eigenlijk een onderwerp voor de vrijdag; dat zal ik uitleggen. Vrijdagavond was 'onze' kritische RU-hoogleraar (cultuur- en) kerkgeschiedenis P.Nissen op de radio (bij de avonden op radio 6, de 'goed verborgen verzetszender van de beschaving') om te spreken over het verschil in spiritualiteit tussen het begin en eind van de 20e eeuw; dit naar aanleiding van zijn pas verschenen boek Eene zachte aanraking van zijn zieleleven. Was spiritualiteit zonder kerkgebondenheid rond 1900 een verworvenheid van een kleine elite van kunstenaars en schrijvers; nu is het bijna mainstream en hobbelen schrijvers daar een beetje achteraan.

Maar vandaag beluisterde ik het fragment (laatste half uur) pas.
Op de dag waarop dit onderwerp het beste past; ja, ook dat kun je tegenwoordig gewoon zelf beslissen.

Overigens moet ik bij het horen van de naam P.Nissen tegenwoordig steeds denken aan de associatie die men op de RU had bij zijn naam en waar een collega van mij mij op wees naar aanleiding van het artikel over schaamnamen. Maar dat terzijde.

Geen opmerkingen: