zaterdag 8 januari 2011

Twitterende docent

'Ik moet me toch een beetje inleven in wat de jeugd toch zo aantrekt in die smartphones (ook tijdens de les - hoe kunnen die apparaten nou leuker zijn dan ik)', dacht economiedocent Ferry Haan en dus heeft hij er in de kerstvakantie een gekocht. En hij was meteen verkocht. Begreep de kinderen dus wel.

Tevens maakte hij een twitteraccount aan. Ook maar eens proberen. En ja hoor, de helft van zijn leerlingen wilde hem ook meteen followen (natuurlijk liefst tijdens de les). En dachten stiekem natuurlijk 'als we nu vrienden zijn, mag ik vast mijn iPhone ook wel aan laten staan tijdens de les'. Maar nee, daar trapte Ferry natuurlijk niet in. 'Ik lijd met jullie mee, jongens', zegt hij er tegenwoordig bij als hij verzoekt de apparaatjes toch maar even uit te zetten tijdens de les.

Want hij hoopt op geconcentréérde leerlingen in de klas. Hoewel de iPhones uitstekend geschikt zijn als rekenmachientjes. En deze rekenmachientjes worden natuurlijk nooit vergeten!

7 opmerkingen:

Bas van Houwelingen zei

Het veelvuldig gebruik van iphones en andere mobieltes om te twitteren, sms-en, e-mailen en internetten leidt volgens mij wel tot meer concentratieverlies. Het is voor veel mensen behoorlijk verslavend en een binnenkomend berichtje kan nauwelijks genegeerd worden. Dat is niet prettig als dit ook doorgaat tijdens een overleg.

De Eeuwige Bron zei

Slimme aanpak van die docent.Vooral dat "ik lijd met jullie mee" :-)

Lorelai zei

Je moet als docent denk ik wel weten wat de jeugd bezig houd maar ik ben het met bas eens dat het wel vreselijk irritant is als je midden in een gesprek bent en degene met wie praat het gesprek ineens onderbreekt omdat zijn mobiel gaat.

Festina Lente zei

@ Bas: helemaal met je eens; ook op kantoor zijn er genoeg mensen die - om zichzelf te beschermen - maar twee maal per dag hun e-mail checken. Zelf gebruik ik mijn mobiele telefoontje (zo'n simpele) maar hoogst zelden. De iPod (alleen thuis) des te meer.

WvS: ja, dan krijg je ook niet die situatie van quod licet Iovi non licet bovi, en zullen de lln. het eerder accepteren.

@ Lorelai: iets van een telefoniquette is wel heel prettig ja, ook in de trein, waar ik al menig niet interessant maar wel lang gesprek heb mogen aanhoren.

Reintje Senders zei

Er zitten ook zoveel mogelijkheden op zo'n iPhone. zelfde aandelen kun je volgen. Dat zou voor zo'n economie
Ies prima geschikt zijn.

Hans zei

Was het prive-leven van een docent vaak een goed onderwerp voor speculatie door leerlingen, nu zijn het nieuwe tijden: leerlingen die docenten volgen via de sociale media.

Festina Lente zei

@ Reintje: heb je helemaal gelijk in; best leuk om af en toe te doen lijkt me, maar op gezette tijden of zo of als er 10 minuten over is. Zoiets.

@ Hans: wat dat betreft ben ik blij dat ik geen les meer geef;-)