maandag 21 februari 2011

Traktatie

Toen mijn zoon naar de middelbare school ging, dacht ik dat ik van het traktatiegebeuren rondom het verjaardaggebeuren af zou zijn. Het eerste jaar was dat ook zo.

Maar nu, in het tweede jaar, is er blijkbaar een traktatierevival opgestaan: er moest een traktatie komen.
Ik vroeg m’n zoon wat er zoal getrakteerd werd, want je/hij wil natuurlijk niet uit de toon vallen.
‘In ieder geval niets gezonds, want dat is net zoiets als een hemd dragen, of nog erger een hemd dragen en ‘m dan in je onderbroek doen’.

Duidelijk, van de gezonde traktatie (stukjes appel, banaan, mandarijn en druiven op een spies zien te rijgen en dan vers bezorgen op school en vervolgens in de kring de leuke moeder uithangen en meezingen met de nieuwste verjaardagsliedjes) zijn we in ieder geval af. Van de traktatie an sich dus niet.

10 opmerkingen:

Bas van Houwelingen zei

Traktatie op de middelbare school past wel in het beeld dat kinderen langer jong zijn, langer leren en langer thuis blijven wonen.
Weg generatiekloof, thuis is het gewoon goed toeven tegenwoordig.

Reintje Senders zei

Nou, in die dozen Celebreties zit wel wat lekkers in. En als men volwassen is, trakteert men weer op het werk. Daar weten we in de ZB wel raad mee: de bakker zit tegenover de ZB. En met hoofdzalijk dames zal er altijd wel het of ander gesnoept worden.

Festina Lente zei

@ Bas: Precies, en bij ons ook, gezellig! En jouw kinderen, wonen die nog thuis?

Festina Lente zei

@ Reintje Senders: de inhoud van de Celebrities is idd niet verkeerd. Wow, een bakker tegenover je werk! Goed dat ze dat bij de UBN niet hebben....:-)

Bas van Houwelingen zei

@Festina Lente, nee geen kinderen meer thuis. De laatste ging op kamers zo'n vier jaar geleden. Was wel al 26. Had zelfs toen nog helemaal geen haast, maar werd waarschijnlijk aangestoken door vrienden. Generatieconflicten zoals ik zelf van vroeger wel ken, heb ik echter met mijn eigen kinderen nauwelijks gehad.
De voorkeur voor stevige housemuziek was gelukkig wel tijdelijk.

Reintje Senders zei

We gingen ten tijde van het DARE-project wel de friettent onveilig maken op kosten van Johan van Wyngaerden.

Festina Lente zei

Ha, dat is het betere werk! (dat overkomt ons nou nooit....)!

Festina Lente zei

@ Bas: Volgens mij was het bij jullie wel héél gezellig!

Dzjiedzjee zei

:-))
Heel herkenbaar. Mijn kinderen zitten in groep 3 en 4. Dan ontkom je er niet aan. Het is vind ik wel een kwestie van tegen elkaar opbieden tegenwoordig. Als je ziet met wat voor bouwwerken snoepgoed sommige ouders een klaslokaal binnen stappen. het moet steeds gekker. Geldt overigens ook voor verjaardgaspartijtjes. Met een middagje kleien en koekhappen ben je er niet meer ;-)

Festina Lente zei

Ik ben op een gegeven moment maar gestopt met al dat gedoe. Kostte gewoon véél te veel tijd.