woensdag 27 april 2011

Gelezen

De laatste tijd heb ik meer gelezen dan normaal; dat komt vast door het mooie weer. Eigenlijk waren het heel verschillende boeken (Nero en Seneca, nacht over Kabulkaas en godenslaap), maar ergens was er ook wel een gemeenschappelijk thema in te vinden: oorlog, macht en liederlijk bestuur. Kaas valt hier eigenlijk een beetje buiten, maar was wel een heerlijk hartig tussendoortje; geen mosterd bij nodig. En eigenlijk kun je Frans Laarmans met een beetje goede wil ook zien als slachtoffer van een machtsspelletje.

Bij Nero en Seneca gaat het over de macht, die bij Nero duidelijk in verkeerde handen is gevallen - daar kon Seneca eigenlijk weinig meer aan veranderen, en zeker op het laatst niet meer; de burgers waren ondertussen het slachtoffer. Bij nacht over Kabul is het eigenlijk niet anders: ook hier zijn de burgers het slachtoffer van de op macht beluste krijgsheren. Ook een groot gedeelte van godenslaap gaat over een oorlog en wel de eerste wereldoorlog, die in België veel slachtoffers heeft gekost.

Hoewel alle boeken prettig leesbaar zijn, vond ik godenslaap de zon het meest waardig, omdat dit het meest poëtisch is en zoals bekend krijg je van poëzie eenmaal de mooiste dromen.

Zeker in de zon.

2 opmerkingen:

Reintje Senders zei

Ik wou dat ik tijd had om te lezen maar dat heb ik niet. Wel interessante titels overigens.

Festina Lente zei

Da's wel jammer, want lezen is zo heerlijk; een van de redenen waarom ik parttime werk....