vrijdag 4 januari 2013

Kapster zonder stroom


Vandaag moest ik naar de kapper. 'Maar ik waarschuw je, het kan zijn dat de stroom er morgen een tijdje af moet, dus dat je haar misschien met koud water uitgespoeld moet worden. En je niet kunt pinnen', aldus de kapster toen ik gisteren de afspraak maakte. Nou, dat leek me niet zo'n probleem. 'O ja, en als je je haar geverfd wilt hebben, dan heb ik alleen om half negen nog plek.'
Dat leek me al een groter probleem: in de vakantie om half negen! Maar ja, het leek me nóg erger om op zaterdag naar de kapper te moeten. 'Doe maar dan', zei ik stoer.

De kapster had zich in elk geval goed voorbereid: ze had degenen die hun haar geverfd wilden hebben om half negen gepland, zodat ze nog zou kunnen zien welk kleurtje er in de haren ging. Want ja, de lampen zouden ook uitgaan bij de stroomstoring. En de verwarming was op z'n heetst gezet.

Daar zaten we dan: twee kapsters en drie klanten. Te midden van de kaarsen, die dit keer niet alleen voor de gezelligheid waren aangezet. Het verven ging goed; beide kapsters kwamen de op te brengen kleur overeen. Want ja, de computer, waar de kleurkaarten van de klanten inzitten, had ook een storing. In verband met de stroomstoring maar niet aangezet? Nee, een probleem met de kapperssoftware.

De roddeltijdschriften werden uitgereikt. 'We weten niet hoe lang er nog licht is om te lezen, maar ga jullie gang'. Heerlijk oud nieuws, nog niets over de breuk van Rafaël en Sylvie dus. Wel al over goede voornemens (maar niet van Rafaël en Sylvie). Alle sterren wilden afvallen. Behalve Frans Bauer, want de fans vonden hem niet leuk meer toen hij afgevallen was.

Er kwam een man van het elektriciteitsgebeuren buiten binnen. 'Binnen tien minuten zal de stroom er waarschijnlijk afgaan.'
De kapster, duidelijk zenuwachtig aan het worden: 'Ik zet de kap even op je haar, dan hoeft de kleur niet zo lang in te trekken.' Zo, en nu even gauw uitspoelen, dan heb je nog warm water.

Gauw knippen. 'Kun je ook in het donker knippen?' 'Ja, dat is niet zo'n probleem. En er staan genoeg kaarsen aan.' Ehm, ja.

Weer het mannetje van het elektriciteitsgebeuren. 'Je mag wel een tienstrippenkaart nemen hier', zei de kapster gevat. Maar de man had goed nieuws. 'Waarschijnlijk zitten jullie toch in een andere elektriciteitsgroep, want de lampen blijven gewoon aan, zie ik.'
Een zucht van verlichting. Ook bij mij, want binnen het uur stond ik geverfd en geknipt weer buiten. En dat is een record.

Leve de gevreesde stroomstoring!

Geen opmerkingen: