zondag 17 februari 2013

Shot on location


Halverwege de serie kan ik eigenlijk al wel zeggen dat ik het een prachtige reeks vind: Shot on location gepresenteerd door dEUSzanger en filmkenner Tom Barman. In de serie worden in totaal zes modern-klassieke films onder de loep genomen door in de stad waar de film opgenomen is te spreken met mensen die aan de film meegewerkt hebben (regisseurs, cameramensen, acteurs, art directors, familieleden etc.).

Naast dat je fragmenten van de films ziet, zodat je ze weer heerlijk kunt herbeleven, krijg je ook veel achtergrondinformatie over het waarom van bepaalde keuzes voor bepaalde shots. Dat voegt echt iets toe aan het begrip van de film. Je snapt bijvoorbeeld dat de acteurs in Das Leben der Anderen zo naturel spelen omdat ze zelf in hun eigen leven last hebben gehad van de Stasi. Of hoe de scène met de baby die over het plafond kruipt in Trainspotting tot stand gekomen is en waarom die zo aangrijpend is. En ondertussen is Barman ook al interviewend stoer aanwezig.

Of ik vanavond weer keurig om tien voor zeven voor de buis zit weet ik nog niet; Van god los vind ik toch een wat mindere klassieker dan de rest van de klassiekers...

afleveringen hier te zien

Geen opmerkingen: