woensdag 13 maart 2013

Simpel verlangen


En ineens ging ik naar een concert van Huub van der Lubbe (je weet wel van De Dijk), omdat ik een kortingsmogelijkheid via de personeelsvereniging zag; voor een tientje Huub missen, dat kun je niet doen, ook al blijkt het op een maandagavond te zijn. Een simpel verlangen zogezegd.

En natuurlijk wilde de buurvrouw mee. Zaten we daar in de schouwburg, tweede balkon. Of nou ja, balkon, in de Nijmeegse schouwburg zien de balkons er meer uit als grote manden.

En Huub speelde de sterren van de hemel. Eerst een paar liedjes als eerbetoon aan zijn helden (Solomon Burke en Bruce Springsteen) en daarna (nog meer) eigen nummers en nummers van het Concordiaproject en natuurlijk De Dijk. En tussendoor las hij ook nog gedichten voor om het feest compleet te maken.

Na de pauze zagen we alleen de pianist die hem gedurende het hele traject begeleidde op het podium. Waar was Huub? Ja, ik hoor hem? Maar waar is hij? Warempel, op het eerste balkon! In de mand tussen het publiek zogezegd. Geweldig! Iedereen hing uit de manden om een glimp van hem op te vangen. Het voelde intiem, net zo intiem als zijn liedjes.

En natuurlijk bracht hij ook Simpel Verlangen ten gehore, het lied dat hijzelf en Gerrit Komrij samen gemaakt hebben voor het programma De avond van het liefdeslied. Vanzelfsprekend sluit ik daar mijn stukje mee af. De theatershow moet je zelf maar gaan bekijken. Live.



interview en zang met Ischa

Geen opmerkingen: