woensdag 11 september 2013

Mijn eerste MOOC



Vorige week ben ik met mijn eerste MOOC begonnen, en wel de MOOC e-learning van de Open Universiteit en Kennisnet. Tijdens deze MOOC probeert men de studenten te verleiden actief bij te dragen aan hun leerproces door middel van fora, blogs et cetera. MOOC 2.0 zogezegd.

De studielast van deze MOOC bedraagt 6 tot 200 uur. De eerste 6 uur heb je nodig om wegwijs te raken op de site van de Open Universiteit en de MOOC-omgeving; veel administratieve handelingen voordat je ook maar iets geleerd hebt, of je moet het verkennen van een omgeving als deze ook als leren ervaren, wat ook wel een beetje waar is, maar daar kom je niet voor.

Een van de eerste opdrachten tijdens de MOOC is om jezelf voor te stellen en te melden wat je wilt leren tijdens deze massieve open online cursus. Nou, dat was niet tegen dovemansoren gezegd: twee uur na de start van de cursus zat mijn mailbox vol met honderden introducties van mensen die zich online voorstelden, alsof ze al jaren op deze kans gewacht hadden. En maar klagen over hoe sommige functies niet op hun iPad of Androidtablet draaiden.

Door deze mailtsunamie daalde mijn enthousiasme meteen tot een minimum. Ik hoef al deze zeshonderd en nog wat deelnemers en hun problemen niet te leren kennen!
Ergens te midden van al deze mailtjes kwam de instructie over hoe je deze mailnotificaties uit kon zetten. Niet zo handig, want te laat en te verborgen.



Verder vond ik de filmpjes met uitleg duidelijk, maar nogal saai (lang en veel bulletpoints), en de opdrachten ook niet zo inspirerend en soms wat onduidelijk. Wat wel leuk was, was dat je je voltooide opdrachten meteen kunt afvinken.

Vandaag is de masterclass learning analytics, maar ik heb niet zo'n zin. Gelukkig staat het je vrij om mee te doen of niet. Of later. Misschien behoor ik wel tot de eerste afvallers. Maar daar zou ik me niet voor schamen, want het schijnt dat maar ongeveer 15% van de deelnemers z'n MOOC uiteindelijk afrondt.

Nou ja, een gegeven paard moet je natuurlijk niet in de bek kijken hè. En ik vind het een dappere poging om van zo'n MOOC iets meer te maken dan de traditionele.

Wat dat betreft alle credits. Ride on.

Geen opmerkingen: