maandag 30 december 2013

Duolingo


Een dag geen woord uit een andere taal geleerd is een dag niet geleefd. Vind ik tenminste.
En dus kan ik het niet laten om als ik zie dat er weer een nieuwe gratis app is om een taal mee te leren, die uit te proberen. Duolingo dit keer.

Volgens Apple is dit dé gratis app van het jaar. En dat kan ik me voorstellen. Het is ontzettend leuk en afwisselend om via deze app een taal te leren. Je hoeft maar vijf minuten per dag te investeren in de taal, het ziet er aantrekkelijk en speels uit, het is interactief en multimediaal en je wordt digitaal achter de vodden gezeten. Doe je je oefeningen een dag niet, dan krijg je gelijk een mail met een vriendelijke schop onder je kont.

Je vorderingen worden netjes in een grafiek bijgehouden; op de grafiek hierboven zie je dat ik met kerst niets gedaan heb, maar daarna de draad weer des te fanatieker heb opgepakt.

De makers van de talencursus (je kunt kiezen uit Spaans, Frans, Duits, Portugees en Italiaans - ik doe uiteraard de laatste) zijn Luis von Ahn en Severin Hacker. Von Ahn ken je wellicht van de captcha en reCAPTCHA.

Het verdienmodel is heel mooi: degenen die de taal leren, gaan, zonder dat ze er erg in hebben, op een gegeven moment meehelpen met het vertalen van webteksten, waaronder die van CNN en Buzzfeed. Er zijn tot nu toe al 10 miljoen downloads geweest, terwijl het programma pas een goed jaar oud is. De verwachting is dat er binnen enkele maanden nog behoorlijk wat talen bij zullen komen.

Magistraal.

Hieronder het introductiefilmpje van Duolingo:



En hier de TED-talk van de in mijn ogen geniale Luis von Ahn:

4 opmerkingen:

Leendert de Vink zei

Goeie transformation d'annee and bonne nieuw year! Raak er helemaal van in de war, die vertaalmachine;-)

Festina Lente zei

Ha, ha, same 2u!

Iudith zei

Ik leer met memrise, vind ik op de iPad met name lekker werken en ze hebben veel meer (Nieuwgrieks bijv. of Latijn, en ook niet-talen). Ik ben er sinds kort weer mee begonnen, na zeker een jaar, en kende nog veel woorden, dus het werkt wel! Je kunt zelf ook cursussen maken, wil ik binnenkort ook eens proberen.

Festina Lente zei

Leuk, kende ik nog niet, ook ens bekijken!