zaterdag 11 januari 2014

Edubloggersbijeenkomst over MOOCs en ander online onderwijs


Onze programmamanager zei: 'dat is echt iets voor jou': een edubloggersmeetup over MOOCs en Open Educational Resources. Okay, dan ga ik daar heen, maar ik ben niet echt een edublogger. Welles. Nietes.

Enfin, ik ging erheen en had er geen spijt van.

MOOCs zijn hot, zo hot dat er deze week bij DWDD een item aan werd gewijd. Het nieuws uit dat item was dat de onderwijsminister de Nederlandse studenten studiepunten voor (uit het binnen- en buitenland afkomstige) MOOCs wil laten halen en een miljoen beschikbaar stelt om het ontwikkelen van MOOCs bij de Nederlandse Universiteiten te stimuleren.



Nu ligt het niet voor de hand dat wij als (kleine) universiteitsbibliotheek een MOOC gaan ontwikkelen, maar we zouden ons wel kunnen aansluiten bij een landelijke of internationale MOOC op het gebied van informatievaardigheden. En we zijn druk bezig om ons op allerlei vormen van online en blended onderwijs te oriënteren. Het liefst open en het liefst in samenwerking met anderen.

De meetup begon met een voorstelrondje. Iedereen (er waren 12 deelnemers) moest zeggen wie hij was en welke MOOC hij/zij volgde of gevolgd had. Bijna iedereen bleek er een te volgen (ik gelukkig ook) of had er een of meerdere gevolgd, maar Willem van Valkenburg van de TU Delft spande de kroon: 'ik ben er drie aan het máken.' Delft loopt dan ook voorop in Nederland qua MOOC-aanbod.

De aanwezige NRC-next journaliste bekende dat ze veel over MOOCs had geschreven, maar er nog geen had gevolgd. Ook de dagvoorzitter zelf bleek nog niet te hebben 'gemooct'.

Alle aanwezigen waren het er over eens dat de MOOCs geen bedreiging, maar juist een verrijking van het hoger onderwijs zouden kunnen zijn. Stichting Surf, organisator en aanwezig met drie vertegenwoordigers, zou centraal platforms kunnen aanbieden en de awareness kunnen vergroten, voor zover dat nog nodig mocht zijn, want bijna alle universiteiten zijn al flink zelf aan de slag gegaan. In Nijmegen is men rustig aan gestart met weblectures.


Weblectures kunnen natuurlijk geen MOOC genoemd worden, maar er is een groot grijs gebied en ook de ene MOOC is de andere niet. Zo heb je (ja, dat heb ik allemaal geleerd daar) xMOOCs, cMOOCs, anti-MOOCs (voor een opsomming zie hier) en ook alle vier de letters M-O-O-C zijn onderhandelbaar (zie het plaatje hierboven).

Zaken met betrekking tot open en online onderwijs - MOOC of niet - die nog aandacht behoeven zijn:
  • het meekrijgen van het docentencorps (ook qua hergebruik van onderwijsmateriaal; de vulling van Wikiwijs valt nog behoorlijk tegen bijvoorbeeld); sense of urgency nodig
  • auteursrechtelijke kwesties
  • de training van de mensen op de werkvloer (online onderwijs is tóch een andere tak van sport dan fysiek onderwijs, waarbij aanvullende kennis en vaardigheden nodig zijn)
  • volledige erkenning door bestuurders, docenten, studenten en werkgevers
  • de samenwerking met de uitgevers (deze zijn niet per definitie enthousiast)
  • ontwikkelen games (voor Delft bijvoorbeeld: war of watercraft?)
  • hard werken aan mooie vormgeving (in samenwerking met kunstacademies en andere creatieve opleidingen?)
  • het aanpassen van de soms beklemmende school- en werktijden (half negen tot half vijf, vaste vakanties et cetera) die nog uit het industriële tijdperk komen
Genoeg te doen nog!

Het was in ieder geval een interessante bijeenkomst, waarop ik veel nieuwe mensen heb mogen leren kennen, hoewel ik er ook een aantal miste. Maar die deden voor een gedeelte mee via Twitter en vroegen zich al af of wij het miljoen al verdeeld hadden.

Hier het officiële verslag van SURF

Geen opmerkingen: