zondag 23 februari 2014

Hier is opnieuw.....Adriaan van Dis


Wie kent ze niet (meer), de prachtige interviews die Adriaan van Dis had met beroemde schrijvers in De IJsbreker? En vorig jaar in reprise bij DWDD met het oude decor?

Dan zal ik je wat vertellen: gisteren waren de opnames de reprise van de reprise en ik was erbij! En uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat je moet gaan kijken op 6 maart.

Want er waren grote schrijvers: Guan Gabriel Vásquez, Helga Ruebsamen en Simon Schama. En Van Dis was op dreef: guitig, bekakt en charmant.
Ondeugend ook, want bij Vásquez aan de rum (die hij speciaal voor de schrijver had laten aanrukken, maar die wilde wijn, vandaar dat hij er zelf maar een nam), onze minister van justitie een nijlpaard noemend, bij Ruebsamen zich in eerste instantie vergissend in de titel van een van haar boeken (de beer is los in plaats van de beer is terug, maar dat kon hij gelukkig overdoen omdat dat in de aankondiging was), en bij Schama totaal vergeten te vragen wat hij wilde drinken; die moest er nota bene zelf om vragen! Maar afgezien daarvan was hij gewoon ouderwets scherp.

En Matthijs? Tja, die was gewoon Matthijs: uitbundig, geïnteresseerd, welbespraakt en charmant. Voor en na de uitzending zagen we hem gezellig in spijkerbroek gehuld aan de bar van het Mediacafé hangen. Zijn thuis en sinds gisteren ook een beetje ons thuis. Want kil was het daar allerminst, eerder open en uitnodigend. Net zoals de rest van het Westergasfabriekterrein.


Of er nog andere beroemdheden waren? Jazeker, Ernst-Jan Pfauth, Thomas Heerma van Voss, zijn vader Arend-Jan en vast nog meer mensen die ik niet herkend heb.

En of ik nog in beeld kom? Ik denk het niet, want ik zat op een van de hoge krukken aan de zijkant, zorgvuldig uit beeld gehouden - want denk maar niet dat je zelf een plaatsje mag zoeken in de studio, zeker niet als je geen lippenstift op hebt!

update:
Zie hier de voor-(of moet ik zeggen na) bespreking van de aflevering door Adriaan van Dis bij DWDD:



Update 2:
En hier de gehele uitzending:

2 opmerkingen:

Leendert de Vink zei

Geweldig, ik ga kijken! Dit is wat we al vele, vele jaren missen: Hier is... Adriaan van Dis! Dat boek over Parijs is ook fantastisch van hem.

Festina Lente zei

Ik ga ook zeker (weer) kijken; kan er geen genoeg van krijgen!