maandag 3 maart 2014

Literaturfest


Toen ik Ernst-Jan Pfauth live tegen het lijf liep bij de opname van Hier is....Adriaan van Dis, heb ik hem - goed van mij hè - even aangesproken om hem te feliciteren met het succes van De Correspondent en te vragen wat hem hiernaartoe gedreven had.

Hij vertrouwde mij toe dat het tripje naar Van Dis' programma een soort studiemiddag voor hem en zijn collega's was om inspiratie op te doen voor hun eigen Literaturfest. Ik moest toegeven dat ik de naam van dat programma wel kende, maar het nooit echt goed bekeken had. Dat heb ik nu, nu ik vakantie heb, even ingehaald.

En ik moet zeggen, de opzet bevalt me wel. Er worden per keer vier bekende schrijvers uitgenodigd om over hun favoriete boek te praten en deze worden geïnterviewd door drie jonge journalisten, die zoals ze zelf zeggen, niet gehinderd worden door enige kennis van zaken.

Nu valt dat laatste best mee, ze stellen prima vragen en laten - heel verfrissend - de gasten vooral zelf aan het woord. En ondertussen zijn er allerhande beelden op powerpoints te zien, waaronder een infographic van het boek. De uitzendingen zijn achteraf in een eigentijdse montage op Vimeo te bekijken.

Eén van de schrijfsters die aan bod kwam om over haar favoriete boek te praten, was Donna Tartt. Zij bleek helemaal weg van Bleak House van Charles Dickens. Prima keuze.

Het deed me er alleen aan herinneren dat ik zelf ook nog een verhaaltje moet schrijven over mijn eigen favoriete boek voor ons intranet en ik beloofd had dat in de vakantie te doen.

Ai.

Geen opmerkingen: