woensdag 21 januari 2015

Dream on....


Rutger Bregman volg ik al een tijdje via de Correspondent. Hij heeft leuke, goede ideeën en werkt ze ook gedegen uit, zodat hij niet de hemelfietser is die hij misschien op het eerste gezicht lijkt. Want ja, gratis een basisinkomen voor iedereen lijkt natuurlijk een onhaalbare utopie. Totdat je er goed over na gaat denken, zoals Bregman gedaan heeft.

En afgelopen jaar was hij te gast bij Dé onderwijsdagen. Niet dat ik daar bij was hoor, te druk, je weet het wel, ik kan niet alle congressen aflopen. Maar gelukkig zijn er opnames gemaakt van zijn lezing en afgelopen weekend had (nam) ik eindelijk eens de tijd om die te bekijken.

In de lezing stelt hij dat ook onderwijsmensen niet moeten stoppen/ zichzelf weer moeten aanleren om utopisch te denken, en niet moeten denken dat alle vernieuwing wel via de technologie binnenkomt en we goed bezig zijn als we ons daar maar een beetje aan aanpassen.

Want we moeten niet alleen maar in de pas willen lopen, maar af en toe ook uit de pas durven lopen, durven te dromen.

Een man naar mijn smaak.

Bekijk hier zijn inspirerende lezing.

Geen opmerkingen: