woensdag 14 januari 2015

HTML



Ik heb het altijd kunnen en willen vermijden: het leren van HTML. Maar uiteindelijk ontkomt een modern mens er niet aan.

De reden dat ik er op stuitte was door het willen plaatsen van plaatjes in de Xerte-pagina's waar dat volgens de officiƫle paginatypes niet kan.

En op een gegeven moment wil je het zo graag, dat je de rare codes, de je van een welwillende collega hebt gekregen gaat kopiƫren. En laat een andere collega je zien hoe je die codes kunt manipuleren, zodat er nog meer aan je wensen wordt voldaan. Geloof me, dan ga je voor de bijl. Want het lijkt wel webtoveren, wat je met dat HTML kunt.

'O', zegt weer een andere collega, 'ik heb nog wel een boekje liggen met de basisbeginselen van HTML; die kun je wel lenen'. 'HTML 4? zegt mijn man; ik heb net een boekje HTML 5 weggegooid'. Nou ja, zo veel zullen die codes nou ook weer niet veranderd zijn, dacht ik. Dus ik begon in het HTML 4 boekje uit 1999 te lezen. En het was alsof ik in een geschiedenisboek zat te bladeren! Er wordt nog zonder schaamrood op de kaken gesproken over de browsers Netscape Navigator en Mosaic en de zoekmachines Alta Vista en Yahoo. Alleen daarom al vind ik het een prachtig boek. Nikste Google en Chrome.

Maar eigenlijk kan ik me beter beperken tot een kant en klare up to date, met behulp van Google op het internet gevonden handleiding natuurlijk. Enfin, wordt vervolgd.

Geen opmerkingen: