woensdag 4 mei 2016

Grimm Zentrum

Zaal voor het bekijken van oude en kostbare werken

Net als in de Amerika Gedenkbibliothek heeft men in de UB van de Humboldt Universiteit (het Jacob und Wilhelm Grimm Zentrum; Zentrum genaamd omdat de ICT-afdeling hier tevens ingehuisd is) ook te kampen met enorme bezoekersaantallen. Logisch, want ze zitten in het centrum van de stad en het is een prachtige, moderne bibliotheek (ooit stationsgebouw).

Helaas voor hen zijn het niet alleen studenten van de eigen universiteit, maar ook studenten van andere universiteiten en hogescholen, scholieren en....daklozen.

Het daklozenprobleem hebben ze deels getackeld door de loungebanken uit de centrale hal te verwijderen, wat op zich natuurlijk zonde is.

De scholieren zien ze als toekomstig studiekiezers, dus die worden niet geweerd; integendeel, elke dag zijn er rondleidingen voor scholieren om de bibliotheek beter te leren kennen. Als extra steuntje in de rug heeft men voor deze groep een e-tutorial ontwikkeld.

En om de eigen studenten tegemoet te komen, heeft men bepaald dat de eerste verdieping alleen voor de studenten van de eigen universiteit is.

Om te voorkomen dat studenten plaatsen onnodig lang vasthouden, heeft men speciale rode pauzeparkeerschijven laten ontwerpen:


Als je voor een maand een studiekabinet wilt huren omdat je je scriptie per se af moet hebben, kan dat; je kunt er ook lekker je spulletjes laten liggen:


Studerende ouders met kinderen helpt men ook zo veel mogelijk; op de bovenste verdieping is een ouder-kind studeerruimte gecreëerd met ballenbakjes et cetera, zodat het kind kan spelen terwijl de vader of moeder studeert:


Alles voor de studenten dus. Maar de onderzoekers, riep de directeur wanhopig uit, hoe krijgen we de onderzoekers terug de bibliotheek in? Wat gaan we nog voor hen betekenen? We zouden eigenlijk een gesprekspartner op niveau voor hen moeten zijn, maar hebben we daar de competenties wel voor in huis? Natuurlijk kunnen we allerlei commissies en blije services oprichten, maar zijn ze daar genoeg mee geholpen? Moeten we zelf niet veel meer (aan) onderzoek doen?

Enfin, of we maar even met antwoorden wilden komen. Maar eh, daarvoor kwamen we juist naar Duitsland, om ideeën op te doen!

Gaandeweg bleek overigens dat hij zeer gecharmeerd was van de discovery-oplossing van de directeur van UB Utrecht, namelijk......geen; goede constatering volgens hem dat de wetenschappers en studenten voornamelijk via Google Scholar bij de (digitale) collectie van de UB komen. Later bleek dat hij ook onder de indruk was geweest van ons bezoek; hij stuurde namelijk elke dag (in totaal minstens vijf keer) een berichtje om ons nog eens te bedanken. Of was hij misschien gecharmeerd van (een van de dames van) de reisleiding? We sluiten niets uit.

Geen opmerkingen: