zondag 28 mei 2017

Frankfurt, here I come!


Eigenlijk wou en zou ik dit jaar maar naar één congres gaan. Want congressen zijn leuk en leerzaam, maar slokken tegelijkertijd ook behoorlijk wat tijd op.

Maar de uitnodiging om naar de Bibliothekartag in Frankfurt (rare naam overigens voor een congres van vier dagen) te komen, kon ik niet afslaan. Mij was namelijk gevraagd Nederland te vertegenwoordigen in een sessie over de stand van zaken met betrekking tot Informatievaardigheden in Europa. Engeland, Zweden en Tsjechië zouden elk ook met een spreker vertegenwoordigd zijn.

Toen ik uitgenodigd werd, dacht ik, afgaande op de naam, dat het om een congres van één dag zou gaan, maar het is er dus een van vier dagen. Gezien het programma (met bekende onderwerpen als Open Acces en Research Data Management en behoorlijk wat sprekers uit het Openbare Bibliotheekwezen), houd ik het beperkt tot een tripje van drie dagen; maandag en vrijdag heb ik immers andere verplichtingen in het land (respectievelijk de landelijke werkgroep Open en Online Onderwijs, een topic dat ik zeker zal benoemen in mijn presentatie (ben ook benieuwd hoe ver andere landen zijn op dit gebied) en het landelijke overleg over informatievaardigheden, het zogenaamde LOOWI).

Aangezien dat laatste overleg pas op vrijdag is, kan ik de vragen die op het congres bij de forumdiscussie aan bod zullen komen, niet voorleggen aan het juiste gremium, maar wie weet zijn er mensen uit die club die mijn weblog lezen; die kunnen dan in de comments hieronder reageren.

How do you discuss and use the ACRL-Framework Information Literacy in your countries?
How is information literacy fixed within the curricula?
How do you estimate the need for new skills as data librarian or copyright librarian?
Do you discuss the competencies, skills and formal qualification of the teaching librarian in your
countries?
Does your university support information literacy?
Are there political initiatives for enhancing information literacy in your countries?
Is the teaching library widely accepted in your countries?

Interessante vragen. En natuurlijk zal ik jullie op de hoogte stellen van het verloop van de discussie. Vanuit mijn viersterrenhotel (het voordeel van een invited speaker, joehoe!).

Geen opmerkingen: